Oddziaływanie neutronów z materią.

Trochę historii

w reaktorze

Geniusz w cieniu

Bibliografia

Trochę historii

W latach dwudziestych i trzydziestych intensywnie zajmowano się badaniami promieniotwórczości naturalnej i struktury jąder atomowych. Mechanika kwantowa była narzędziem do opisu jąder atomowych. Nastąpiło wtedy odkrycie neutronu, jako drugiego, obok protonu, składnika jąder atomowych.

W 1920 r. Rutherford wysunął hipotezę o istnieniu w jądrze cząstek obojętnych elektrycznie (neutronów) o masie zbliżonej do masy protonu. Nie było to sprzeczne ze znanymi wówczas własnościami jąder atomowych. Neutron został odkryty w wyniku eksperymenów Bothego-Beckera i Joliot-Curie, prawidłowo zinterpretowanych przez Chadwicka w 1932 r. Potwierdziło to sugestię Rutherforda. Jądro atomowe zawiera więc: dodatnio naładowany proton (938,3 MeV/c2) i elektrycznie obojętny neutron (939,6 MeV/c2).

Przykładowe reakcje jądrowe

Eksperymenty, które przyczyniły się do odkrycia neutronu w 1932 r., polegały na zderzeniach cząstek z jądrami Li, Be, B, Mg, Al. Stwierdzono, że w stanie końcowym występują protony i pewne przenikliwe promieniowanie (dobrze przenikające materię), które oddziałując z materią złożoną z lekkich pierwiastków, miało zdolność wybijania jąder odrzutu. Joliot-Curie zmierzyli zasięg w powietrzu protonów, wybijanych z lekkich pierwiastków przez to promieniowanie, wynoszący blisko 30 cm i wskazujący na energię kwantów . Podali jednak niewłaściwą interpretację tych wyników, którą poprawił później Chadwick. Owym promieniowaniem okazały się neutrony.

Neutron emitowany w procesach z Berylem (Be), czy Borem (B), przechodząc przez ośrodek materialny zderza się z protonami, przekazując im znaczną część, a niekiedy przy zderzeniu czołowym, całą swoją energię kinetyczną. Dało to wewnętrzną spójność i prawidłowy bilans energetyczny w doświadczeniach. Wprowadziło to do fizyki nowej cząstki, stanowiącej (wraz z protonem) składnik jąder atomowych. Pozwoliło to też na badania reakcji inicjowanych przez neutrony, np. reakcje łańcuchowe w wybuchach jądrowych.

Typowym, historycznym źródłem neutronów stała się więc mieszanka sproszkowanego radu i berylu. Emisja cząstek z radu i jego pochodnych w szeregu promieniotwórczym prowadzi do reakcji Be(,n)C, w której emitowane są neutrony.

Reakcje wychwytu neutronu, wywołane przez powolne neutrony, badane przez Fermiego, stanowiły ważny krok w rozwoju fizyki jądrowej. Pierwsze tego typu reakcje prowadziły do powstawania jąder promieniotwórczych (sztuczna promieniotwórczość , reakcja aktywacji srebra):

Na górę