Przedstawimy krótko cykle dwóch najpopularniejszych silników cieplnych stosowanych w samochodach: silnika spalinowego oraz silnika Diesla.
Cykl pracy benzynowego silnika spalinowego odpowiada w przybliżeniu cyklowi Otta, który schematycznie przedstawiony jest na Rys.13.4. Objętości V1 i V2 odpowiadają górnemu i dolnemu położeniu tłoka (patrz - schemat we wstępie do tej lekcji). Opiszemy poszczególne odcinki cyklu zwracając uwagę na ich związek ze znanymi powszechnie "suwami" tłoka w cyklu pracy silnika czterosuwowego.
![]() |
|
Rys.13.4 Cykl Otta - silnika benzynowego |
Jak pamiętamy, sprawność cyklu Carnota jest największa, jaką można osiągnąć. Z drugiej strony, cykl ten jest cyklem odwracalnym, a wiec kwazistatycznym oraz zachodzi w obiegu zamkniętym. W silnikach spalinowych cykl realizowany jest w skończonym czasie, a gaz roboczy (spalinowy) jest usuwany na zewnątrz. Sprawność takiego silnika musi być więc mniejsza od silnika odwracalnego.
Sprawność cyklu Otta określona jest przez stosunek objętości cylindra w dwóch skrajnych położeniach ruchu tłoka i wyrażona jest wzorem
|
(13.29) |
Wzór ten pokazuje łatwy, na pozór, sposób na zwiększenie wydajności silnika spalinowego poprzez zwiększenie stopnia sprężenia mieszanki w konsekwencji zwiększenia stosunku V1/V2. Nie jest to jednak celowe, bowiem w czasie przemiany adiabatycznej na odcinku BC dochodzi do bardzo dużego wzrostu temperatury i w rezultacie może nastąpić spontaniczny wybuch mieszanki paliwowej zanim dojdzie do zapłonu wskutek przeskoczenia iskry na świecy. Stosunek ten na ogól nie jest więc większy niż siedem.
![]() |
Zasadnicza różnica pomiędzy silnikiem
benzynowym, a silnikiem Diesla polega na tym, że w silniku Diesla nie
jest sprężana mieszanka paliwowa, ale powietrze, które jest zasysane na
odcinku AB, i sprężane adiabatycznie na odcinku BC, Rys.13.5.
Dzięki temu nie ma obawy samozapłonu i stopień sprężania może być
dużo większy. Wstrzykiwane paliwa (w stanie ciekłym) rozpoczyna się w
punkcie C. Na odcinku CD następuje spalanie przy praktycznie stałym ciśnieniu.
Spalanie kończy się w punkcie D, poczym następuje rozprężanie
adiabatyczne podobnie jak w silniku benzynowym.
Różnica pomiędzy formą obu cykli jest więc także w rodzaju przemiany w jakiej następuje spalanie: izochoryczna w przypadku silnika benzynowego i izobaryczna w przypadku silnika Diesla |
Rys.13.5. Cykl pracy silnika Diesla |
Wydajność silnika Diesla określona jest wyrażeniem
|
(13.30) |
Jak widać, wydajność silnika Diesla zależy również od przebiegu procesu spalania, który ma charakter izobarycznego ogrzewania przy zmianie objętości od V2 do V3. Warto zauważyć, że w obu przypadkach substancją czynną jest powietrze, a proces spalania rozpatrujemy jako izochoryczne (cykl Otta), bądź izobaryczne (cykl Diesla) jego ogrzewanie.