Makieta elektrowni jądrowej w Żarnowcu

26 lutego 2003r
spotkanie organizowane przez Instytut Problemów Jądrowych  w Świerku
http://www.ipj.gov.pl

Dzień poświęcony informacji o atomistyce oraz otwarcie dla celów pokazowych i szkoleniowych ruchomego modelu elektrowni jądrowej w Żarnowcu.
 
Kliknij ikonę fotografii. Rozmiary zdjęć odpowiadają rozdzielczości ekranu (1024 x 768) pikseli.
Rozszerz okno na cały ekran klikając kwadracik w prawym, górnym rogu, by widzieć całą szerokość zdjęcia.
Kliknij ikonę fotografii.

<==(  Za chwilę uroczyste otwarcie. Razem zgromadzili się zaproszeni goście oraz wykonawcy rekonstrukcji modelu elektrowni, wśród nich inicjator całej akcji -
prof. Ludwik Dobrzyński.  

Spotkanie otwiera Dyrektor Instytutu Problemów Jądrowych,  Prof. Ziemowid Sujkowski, nagrywa redaktor pierwszego programu Polskiego Radia )==>

<==( Decyzja o zaprzestaniu budowy elektrowni w Żarnowcu zniszczyła tworzącą się infrastrukturę energetyki jądrowej w Polsce. Nie można jednak egzystować w środku Europy bez ośrodków i ludzi umiejących ocenić zarówno zagrożenia jak i korzyści związane z atomistyką. Model elektrowni służyć będzie przekazywaniu tej wiedzy. Mówią o tym profesorowie: Sujkowski i Dobrzyński. )==>
<==(...a następnie możemy zajrzeć do "serca" elektrowni po odsunięciu się ruchomego fragmentu modelu. )==>
Rekonstrukcja modelu elektrowni była wielkim przedsięwzięciem obfitującym w wiele wręcz karkołomnych epizodów. Model został przewieziony z Żarnowca do Świerku i tu stanowi ważny element ekspozycji przeznaczonej dla celów pokazowych i szkoleniowych.
<==( Symboliczna lampka wina oraz zdjęcie na tle modelu jednego z jego (re)konstruktorów. )==>

Redaktor I-go programu Polskiego Radia prowadzi nagranie, które stanowić będzie element audycji "Sąd nad energetyką jądrową". 

<==( Tak wygląda schemat elektrowni oraz jej makieta. Są to również elementy przygotowanej tu ekspozycji. )==>
 <==( Na zakończenie wykład prof. Dobrzyńskiego o roli atomistyki w życiu człowieka i społeczeństwa, o postrzeganiu promieniotwórczości przez ludzi, klasy społeczne i środowiska opiniotwórcze, o roli fizyków, publicystów i nauczycieli w tworzeniu prawdziwego obrazu tej dziedziny wiedzy i życia. )==>
Słuchamy, nagrywamy, fotografujemy. Teraz naszym zadaniem jest przekazanie tych informacji dalej.           (zdjęcia i tekst. JP)