Internetowe Laboratorium Fizyki (Inter-Lab)

  1. Idea
    Czy mozna zobaczyć pierscienie Newtona lub zmierzyc opornosc przewodnika w funkcji temperatury z pozycji zacisza domowego? Jeszcze nie - ale to tylko kwestia czasu. Wkrotce, bedziemy mogli sterowac z domu eksperymentem fizycznym lub procesem produkcyjnym.
    Na razie, mozemy zademonstrowac wiele zjawisk przyrody metoda modelowania komputerowego. Wyniki mozna nastepnie zweryfikowac, w szkolnym laboratorium fizycznym. (*) W wielu przypadkach pelna demonstracja procesu wymaga kosztownej aparatury lub / i -dlugiego czasu. Najprostszy przyklad: dokladnosc uzyskanego wyniku w funkcji liczby pomiarow trudno jest sprawdzic w rozsadnym czasie dla duzej liczby prob. Modelowanie komputerowe jest tu niezwykle pomocne, czego przykladem jest wlasnie "Tablica Galtona".
    Przykladow mozna podac wiele: ruch czastki w polu elektrycznym, czy znany z mechaniki "rzut ukosny", dolaczone pole magnetyczne - to juz cyklotron, ruchy Browna, kulki w pudelkach, rozpraszanie czastek w materii, proces termoemisji - to kolejna "rodzina", hustawka, drgania struny... nie bede juz konczyc - wiadomo. Wszystko to moze byc bardzo atrakcyjnie modelowane w zywej i kolorowej scenerii multimedialnego "Pentium-a" stanowiac prawdziwa "przygode komputerowa" dla mlodych ludzi zafascynowanych informatyka.
    Do mlodszych Kolegow, ktorych interesuje fizyka i informatyka
    adresowana jest propozycja stworzenia - Internetowego Laboratorium Fizyki.

  2. Realizacja
    ... wymaga niewatpliwie wspolpracy - mlodych ludzi i ich nauczycieli: fizyki, informatyki, angielskiego...bo i o roznych wersjach jezykowych pomyslec warto - wchodzimy przeciez - "do Europy". Fizyk proponuje zagadnienie, informatyk konsultuje rozwiazanie, nauczyciel jezyka pomaga w przygotowaniu obcojezycznej wersji. Wykonane zadanie demonstrowane jest poprzez Internet calej spolecznosci zainteresowanych osob. Draga do konkursow, spotkan, wymiany doswiadczen jest otwarta....
    Na razie tyle. Bede wdzieczny za wszystkie, takze krytyczne - uwagi.
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    (*)W rzeczywistych eksperymentach fizycznych symulacje komputerowe dostarczaja informacji o przewidywanym przez nas przebiegu procesu na bazie calej posiadanej przez nas wiedzy. To, czego nie wiemy - pojawi się w wynikach pomiarow jako odstepstwo od naszych przewidywan. W ten sposob, modelowanie i pomiary stanowia uzupelniajace się elementy doswiadczenia.