"Kryzys wrzenia"

Ciepło odbierane jest od prętów paliwowych przez wodę przepływającą kanałem wodnym głównie poprzez mechanizm konwekcji. Przy przekroczeniu pewnej temperatury w wodzie następuje wrzenie pęcherzykowe - na ściankach prętów paliwowych pojawiają się pęcherzyki wrzenia. Odrywają się one od koszulki prętów i ulegają kondensacji. Po przekroczeniu temperatury nasycenia pęcherzyki mają tendencję do łączenia się i wytwarza się warstwa parowa przy ściankach prętów paliwowych. Przekazywanie ciepła znacząco maleje ze względu na zmianę procesu przekazywania na przewodzenie i promieniowanie. Wtedy wraz ze wzrostem temperatury następuje zahamowanie wymiany ciepła i reaktor samoczynnie (w sposób niekontrolowany) przechodzi do innego punktu pracy, czemu towarzyszy gwałtowny wzrost temperatury krytycznej, przy której następuje przegrzanie koszulek ochronnych prętów paliwowych i ich przepalenie.