Program wykładu
- Podstawowe elementy procesu pomiaru i analizy danych oraz ich wzajemne relacje:
postawienie problemu fizycznego, projekt eksperymentu, modelowanie komputerowe,
konfiguracja aparatury, pomiary, analiza danych, weryfikacja hipotez teoretycznych,
interpretacja rezultatów i wnioski.
- Wyniki pomiarów i statystyka: pomiary proste i złożone,
rozkłady statystyczne
wyników pomiarów, momenty, współczynniki korelacji, macierz kowariancji,
zamiana zmiennych, metoda propagacji błędów oraz możliwości i ograniczenia jej
stosowania w konkretnych problemach pomiarowych.
- Podstawowe rozkłady statystyczne i ich realizacja w procesach i pomiarach
fizycznych: rozkłady: dwumianowy i wielomianowy, Piossona, Gaussa, eksponencjalny,
(chi^2, itd., przykłady procesów prowadzących do danych rozkładów statystycznych,
centralne twierdzenie graniczne i jego praktyczne implikacje, rozkłady jedno i
wielowymiarowe, zagadnienie korelacji parametrów.
- Proces pomiaru jako pobieranie próby: rozkłady częstości, problem estymacji
parametrów, własności estymatorów, stopnie swobody, pomiary w obecności tła.
- Metoda największej wiarygodności: definicja funkcji wiarygodności,
równanie wiarygodności, wyznaczanie parametrów metody rozwiązywania równania
wiarygodności.
- Metoda najmniejszych kwadratów: pomiary bezpośrednie o równej i różnej
dokładności, aproksymacja liniowa i wielomianowa, pomiary pośrednie i przypadki
nieliniowe, zasady konstrukcji procesu iteracji, przypadek ogólny dopasowania metodą najmniejszych kwadratów.
- Zagadnienia weryfikacji hipotez na podstawie wyników pomiarów:
testy statystyczne i ich własności, porównywanie rozkładów doświadczalnych,
optymalny wybór przedziałów, problem wyboru testu, zasady odrzucania hipotez,
testy hipotez złożonych.
- Minimalizacja funkcji: problemy fizyczne i pomiarowe prowadzące do
zagadnień minimalizacji, metody i algorytmy minimalizacji, wybór metody minimalizacyjnej, dokładność estymacji parametrów, przykłady programów
minimalizacyjnych i ich zastosowania w konkretnych problemach analizy danych.
- Elementy metod Monte-Carlo: komputerowe metody generacji
liczb pseudolosowych, generacja liczb z rozkładów ciągłych i dyskretnych,
metoda Von Neumana, generowanie liczb losowych z rozkładów jedno i wielowymiarowych.
- Modelowanie komputerowe eksperymentu fizycznego: modelowanie konfiguracji układu pomiarowego, konstruowanie "filtru
eksperymentalnego", rekonstrukcja procesu pomiaru, wyznaczenie optymalnych parametrów
procedury pomiarowej.
- Globalna sieć komputerowa GRID oraz
realizacja pomiarów i analizy danych w Laboratorium CERN jako konkretny przykład
współdziałania fizyków, informatyków, elektroników
itd. a także współpracy międzynarodowej w rozwiązywaniu problemów pomiarów
fizycznych i analizy danych.
Materiały wykładu umieszczane są, w miarę postepu wykładu, na stronie:
http://www.if.pw.edu.pl/~pluta/pl/dyd/kadd
Literatura:
- S. Brandt; Analiza danych, PWN, Warszawa (1998)
-
Roman Nowak, Statystyka dla fizyków, PWN, Warszawa (2002)
- W.T.Eadie, D.Drijard, F.E.James, M.Ross, B.Sadoulet;
Metody statystyczne w fizyce doświadczalnej, PWN, Warszawa (1989)
- A.Plucińska, E.Pluciński; Elementy probabilistyki, PWN, Warszawa (1979)
- Programy biblioteki CERN :
CERNLIB, HBOOK, PAW, ROOT
Zajęcia prowadzą:
Wykład - prof. dr hab. Jan Pluta
Adres:
Wydział Fizyki PW, ul. Koszykowa 75, Gmach Fizyki, pok. 117c,
tel: 022-234-7375, e-mail: pluta@if.pw.edu.pl
Ćwiczenia komputerowe - doktoranci Wydziału Fizyki PW:
1)
mgr.inż Anna Chmiel: chmiel@if.pw.edu.pl
2) mgr.inż Hanna Zbroszczyk: gos@if.pw.edu.pl
Adres: Wydział Fizyki PW,
ul. Koszykowa 75, Gmach Fizyki, pok. 117b,
tel: 022-234-5851
Zasady zaliczeń:
-
Zajęcia trwają 15 tygodni (pierwsze zajęcia wprowadzające,
2 kolokwia, ostatnie zajęcia będą przeznaczone na wystawianie ocen i
ewentualne poprawy; jest 11 zajęć punktowanych).
-
Obecność jest obowiązkowa na każdych zajęciach (możliwe 2
nieusprawiedliwione nieobecności).
-
Spóźnienie na zajęcia powyżej 15 minut automatycznie jest
odnotowane jako nieobecność.
-
Programy należy oddać na tych samych zajęciach- nie ma
możliwości oddania za tydzień.
-
Programy oddane na zajęciach są oceniane w skali 0-5 pkt
(pierwsze zajęcia bez punktów).
-
W przypadku nie skończenia programu na zajęciach oceniony
zostanie napisany fragment.
-
W przypadku usprawiedliwionej nieobecności można z
prowadzącym ustalić formę zaliczenia zaległego programu na mniejszą(4 pkt)
ilość punktów.
-
W trakcie semestru będą 2 kolokwia: jedno w połowie
semestru, drugie na końcu.
-
Kolokwium będzie polegało na napisaniu 3 programów z
materiału zrealizowanego na zajęciach, o podobnym stopniu trudności, każde
zadanie; będzie punktowane w skali 0-5 pkt; maksymalna liczba punktów z
jednego kolokwium to 15 pkt;
- na ocenę końcowa wpływają wyniki z kolokwium (z wagą 0.7) oraz z programów
napisanych na zajęciach (z wagą 0.3).