Porozumienie w sprawie eCall - Komisja Europejska, ACEA* i ERTICO** podpisały porozumienie w sprawie wdrażania systemu eCall w Europie
27 sierpnia 2004 przedstawiciele Komisji oraz dwóch organizacji związanych z
rynkiem motoryzacyjnym podpisali porozumienie, w myśl którego ma być
realizowany system eCall.
eCall to wbudowany system informowania o wypadkach drogowych. Może być
uruchamiany ręcznie lub automatycznie, natychmiast po zdarzeniu. eCall
wysyła istotne informacje na temat wypadku do służb ratowniczych, między
innymi precyzyjną lokalizację poszkodowanych. System działa również wtedy,
kiedy wszyscy uczestnicy wypadku są ranni i sami nie mogą powiadomić
odpowiednich służb.
03.02.2005 Bruksela (PAP) - Po 2009 roku wszystkie nowe samochody będą wyposażone w eCall - uzgodnili na czwartkowym spotkaniu przedstawiciele Komisji Europejskiej, krajów członkowskich, Parlamentu Europejskiego i przemysłu samochodowego.
System wprowadzany przez UE będzie za pośrednictwem GSM automatycznie sygnalizował uruchomienie poduszki powietrznej, łącząc się z telefonem alarmowym 112 (numer obowiązujący w całej UE). Urządzenie będzie też wyposażone w przycisk umożliwiający wezwanie pomocy przez kierowcę. Testy urządzenia o nazwie "eCall" będą prowadzone w przyszłym roku.
Dla państw członkowskich wprowadzenie nowego systemu oznacza konieczność sfinansowania modernizacji centrów przyjmowania zgłoszeń alarmowych.
Zdaniem Komisji Europejskiej wprowadzenie nowego systemu pozwoli ocalić w
całej UE życie 2 tys. ofiar wypadków drogowych rocznie.
Ocenia się, ze eCall może przyczynić się do istotnej redukcji wypadków
śmiertelnych na drogach Europy, a także zmniejszyć ilość poważnych obrażeń
odnoszonych w wypadkach samochodowych. System eCall został włączony do
szerszego programu Unii - eSafety (bezpieczeństwo) nieco później powołany
został Komitet Sterujący tego programu.
Więcej informacji na: http://europa.eu.int/information_society/index_en.htm
*ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles
- Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) reprezentuje interesy
trzynastu europejskich producentów samochodów, ciężarówek i autobusów.
**ERTICO to organizacja o charakterze niedochodowym na bazie partnerstwa publiczno-prywatnego wspierająca wdrażanie ITS (Intelligent Transport Systems and Services - Inteligentne Systemy i Usługi Transportowe).
Od 2009 r. wszystkie nowe auta sprzedawane w Unii Europejskiej, a więc także w Polsce, będą obowiązkowo wyposażone w system automatycznego powiadomienia o wypadku - zdecydowała Komisja Europejska
Politechnika Warszawska - System eCall - eSMS
Nowe przepisy UE: auta same zgłoszą wypadek | ||
"Od 2009 r. wszystkie nowe auta sprzedawane w UE, a więc także w Polsce, będą obowiązkowo wyposażone w system automatycznego powiadamiania o wypadku - zdecydowała Komisja Europejska. System wprowadzony przez UE będzie za pośrednictwem GSM automatycznie sygnalizował uruchomienie |
poduszki powietrznej, łącząc się z telefonem 112 (numer obowiązujący w całej UE). Urządzenie będzie też wyposażone w przycisk umożliwiający wezwanie pomocy przez kierowcę. Testy urządzenia o nazwie "eCall" będą prowadzone w przyszłym roku. QUB, AFB " |
Gazeta Wyborcza - 4 lutego 2005 - piątek - str 24
System eSMS jest od początku 2005 roku testowany na Wydziale Fizyki Politechniki Warszawskiej.
SMS-y wysyłane przez komputer pokładowy, opisujące miejsce wypadku i dane samochodu, są automatycznie wysyłane do odpowiednich służb i zaprogramowanych wcześniej osób prywatnych. Umieszczane są automatycznie na stronie WWW w celu szybkiego przekazu ALARMU.
System eCall
Zasada działania systemu | ||
|
Monitoring eCall
|
Demonstracja systemu pok.223B Gmach Fizyki Politechniki Warszawskiej
System ePolicja
Politechnika Warszawska - (projekt jest chroniony przez prawa autorskie) |
||
|
Wykorzystywanie przedstawionych wyżej informacji,
podlegających ochronie praw autorskich,
jest możliwe tylko za pisemną zgodą uzyskaną od autora.
P.374068