SKŁADANIE
DRGAŃ HARMONICZNYCH
Dudnienia.
Krzywe Lissajous.
* Składanie drgań harmonicznych
* Składanie drgań równoległych – dudnienia
* Składanie drgań prostopadłych – krzywe Lissajous
* Składanie bardziej złożonych drgań prostopadłych
Jeżeli pewien punkt jest
poddany jednoczesnemu pobudzeniu przez dwa niezależne źródła drgań (sprężyny,
generatory itp.), to ten punkt będzie wykonywał drganie będące sumą obu drgań. Mówimy
wtedy o składaniu drgań. Chociaż składanie drgań może dotyczyć drgań o dowolnym
kształcie, to ograniczymy się do sytuacji, w których oba źródła wykonują
drgania harmoniczne. Możemy wyróżnić dwa interesujące przypadki szczególne:
1. oba drgania odbywają się w
tym samym kierunku i wtedy będziemy mieli składanie drgań równoległych.
Występuje wtedy bardzo efektowne zjawisko zwane dudnieniem, które ma także
ważne znaczenie w technice pomiarowej.
2. oba drgania odbywają się w
kierunkach prostopadłych do siebie i wtedy mówimy o składaniu drgań
prostopadłych. Pod działaniem drgania wypadkowego punkt porusza się po torze,
który często jest bardzo skomplikowaną krzywą mającą często fantastyczne walory
graficzne. Stosunkowo najmniej skomplikowane z tych krzywych noszą nazwę
krzywych Lissajous.
Jeżeli dwa drgania mają bardzo
podobne częstotliwości kołowe, ω oraz ω+Δω, przy czym Δω << ω, a ponadto jeżeli oba te drgania odbywają się w tym samym
kierunku i są opisywane równaniami
to suma tych drgań będzie wynosiła
Ponieważ wiadomo, że
to równanie drgań wypadkowych można zapisać jako
Na podstawie przyjętego warunku Δω << ω można napisać, że cos (ω+Δω/2)t ≈ cos ωt . W tym
przybliżeniu otrzymujemy końcowe równanie sumy drgań:
Człon w nawiasie możemy traktować jako zależną od czasu
amplitudę drgań harmonicznych o częstotliwości kołowej ω. Ta zmiana amplitudy o małej częstotliwości kątowej Δω/2 jest istotą zjawiska nazywanego dudnieniem. Należy
zauważyć, że amplituda drgania wypadkowego jest dwa razy większa od amplitudy
drgań składowych.
Szczególnie łatwo usłyszeć dudnienia w fali dźwiękowej. Jeżeli dwa źródła (głośniki, kamertony) emitują fale dźwiękowe o nieco różnych częstotliwościach, to do naszych uszu dochodzi dźwięk sumaryczny wynikający z nakładania się drgań równoległych (fala dźwiękowa jest falą podłużną). W animacji poniżej obie fale składowe, czerwona i zielona, powodują powstanie fali rozchodzącej się jako dudnienie (czarny wykres).
Jeżeli pewien punkt wykonuje
jednocześnie dwa drgania, które odbywają się w różnych kierunkach to drganie
wypadkowe (sumaryczne) może być bardzo złożone mimo, że każde z drgań
składowych jest proste. Rozważmy punkt wykonujący jednocześnie dwa proste drgania
harmoniczne w dwóch prostopadłych kierunkach, np. wzdłuż osi x i y:
Torem punktu będzie pewna krzywa płaska, której kształt zależy od stosunku obu częstotliwości ωx i ωy i od przesunięcia fazowego φ między oboma drganiami
Równanie toru, po jakim będzie poruszał się punkt otrzymujemy z równań drgań przez eliminację czasu. Jest to postępowanie analogiczne do robienia fotografii, na której czas dla fotografowanego obiektu ulega zatrzymaniu. Zagadnienie poszukiwania toru punktu można podzielić na dwa główne przypadki:
I.
Obie częstotliwości kołowe są równe: ωx = ωy = ω
Z pierwszego równania otrzymujemy
Ponieważ cos (α + β) = cosα cosβ - sinα
sinβ, to stosując odpowiednie podstawienia w drugim równaniu możemy
napisać
Po uporządkowaniu znajdujemy równanie toru:
Jest to równanie elipsy nachylonej pod kątem φ do osi
układu odniesienia.
Przypadki
szczególne elipsy:
a)
φ = 0. Równanie toru:
co jest równaniem prostej.
b)
Ax = Ay; φ =
± π/2. Równanie toru:
czyli równanie okręgu o promieniu A.
c)
Ax ≠ Ay; φ = ± π/2. Równanie toru:
jest równaniem elipsy, której osie są równoległe do osi
układu odniesienia.
II.
Częstotliwości kołowe są różne: ωx ≠ ωy
W tym przypadku ruch może być
bardzo skomplikowany. Ogólnie, tor może nawet nie być krzywą zamkniętą, czyli,
że ruch wtedy nie jest okresowy. Kiedy jednak stosunek obu częstotliwości
kątowych ωx / ωy jest liczbą
wymierną, czyli może być wyrażony przez stosunek dwóch liczb całkowitych, to
tor ruchu jest krzywą zamkniętą, tzn. ruch jest okresowy, chociaż mimo to,
często również bardzo skomplikowany.
Tego typu krzywe są znane pod
nazwą krzywych Lissajous i niektóre z nich zostały przedstawione na rysunku
poniżej.
Przy ciągłej zmianie fazy φ krzyweLissajous zmieniają kształt dając wrażenie tańczenia w przestrzeni trójwymiarowej.
Interesujące efekty otrzymuje się przez składanie drgań
prostopadłych, z których każde jest kombinacją liniową prostych drgań
harmonicznych